Strijd tegen oplichters

veiligheid
17 mei 2021

Ouderenbond ANBO heeft een hulplijn ontwikkeld voor ouderen die slachtoffer zijn geworden van internetfraude. Steeds vaker worden mensen de dupe van criminelen die zich voordoen als familie, hun telefoonprovider of de belastingdienst. Via deze weg proberen ze hun geld te stelen.

Mevrouw Dietrich uit Oirsbeek werd slachtoffer van internetfraude door een aankoop bij een verkeerde webshop. Daarnaast krijgt ze vaak berichtjes van iemand die zich voordoet als de belastingdienst, of als haar dochter. Voor dit soort vormen van phishing is de hulplijn bedoeld.

Goed van vertrouwen

Ouderenbond ANBO ziet dit soort internetcriminaliteit steeds vaker voorkomt. "Criminelen doen zich vaak voor als een bekende, bijvoorbeeld een kind", legt directeur Anneke Sipkens uit. Hiermee speelt de fraudeur in op het goede vertrouwen van ouderen. "Ze zijn vaak veel goedgeloviger en hebben wat meer moeite met het bijbenen van technologische ontwikkelingen. Daar wordt gewoon misbruik van gemaakt."

Schaamte

Sipkens ziet het aantal fraudegevallen stijgen, maar ervaart veel schaamte bij de slachtoffers. Het weerhoudt ze ervan om aangifte te doen. "Dat is waar de hulplijn uitkomst moet bieden", zegt ze. "Het gaat vaak om wat kleinere bedragen, waardoor mensen minder snel geneigd zijn naar de politie toe te stappen. Ook leggen slachtoffers de schuld vaak bij zichzelf, omdat ze het stom vinden dat ze erin zijn getrapt."

Preventie en nazorg

De hulplijn heeft als doel om slachtoffers te helpen en voorlichting te bieden. "We willen mensen bewust maken dat ze nooit zo maar op een link moeten klikken, of geld over moeten maken. Als dit wel is gebeurd, hoeven ze zich nergens voor te schamen. Je wordt gewoon opgelicht door een genadeloze crimineel en die willen we aanpakken."

Bron: 1Limburg

Wie

Volwassenen
Senioren